Finncomm Airlines




Finncomm Airlines ja lentolaivasto

Ympäristö » Finncomm Airlines ja lentolaivasto

Finncomm Airlines pyrkii ottamaan ympäristönäkökohdat huomioon kaikessa toiminnassaan. Operoimme koneilla, jotka ovat paitsi harvinaisen vähäpäästöisiä, myös tarkoituksenmukaisia reittien pituuteen ja matkustajamääriin nähden.

Tarkoituksenmukainen laivasto

Pidemmät reitit lennetään pääsääntöisesti suihkukoneilla ja lyhyemmät potkuriturbiinikoneilla. 200 Nm (370 km) säde Helsingistä on ihanteellinen ATR-potkuriturbiinikoneillemme. Pidemmät ulkomaanreitit ja osa Kemin-reitin vuoroista lennetään Embraer 170 -suihkukoneilla.  

ATR - Maailman vihrein lentokone

Laivastossamme olevia ATR-lentokoneita sanotaan maailman vihreimmiksi lentokoneiksi. Ne ovat polttoainetaloudellisuudeltaan ja siten myös vähäpäästöisyydeltään omaa luokkaansa.

Pitkällä kotimaan reitillä koneen ollessa täysi ATR:n polttoaineenkulutus matkustajaa kohden jää reilusti alle 3 litraan sadalla kilometrillä ja kulutuksesta suoraan verrannollinen hiilidioksidipäästö on runsaat 60 g/henkilökilometri. Vertailun vuoksi henkilöauto, jonka keskikulutus on 6 litraa/100 km tuottaa kilometriä kohden 141g hiilidioksidipäästöjä.

ATR-esite: "The Optimum Choice for a Friendly Environment" (.pdf, ~3 mb)
ATR-esite: "The Green power of Tomorrow" (.pdf, ~2.8 mb)

Embraer ERJ 170-100ST -suihkukone

Myös vuosituhannen vaihteessa suunniteltu Embraer 170 -suihkukoneemme on vanhemman sukupolven suihkumatkustajakoneita ympäristöystävällisempi. Sen polttoaineen kulutus matkustajaa kohden on reitin pituudesta riippuen 3,5-4,5 litraa sadalla kilometrillä.

Lentokonehallit

Finncomm Airlinesin lentokoneet yöpyvät vain paikkakunnilla, joissa koneet voidaan yövyttää sisätiloissa. Siksi yhtiö on rakennuttanut useille maakuntakentille lentokonehalleja yöpyviä lentoja varten. Näiden hallien ansiosta voidaan jättää käyttämättä arviolta 300 000 litraa jäänpoistoainetta vuosittain.

Lentomenetelmät

Toimintaa kehitetään jatkuvasti, jotta voidaan optimoida mm. lentoaika ja polttoaineen kulutus ja näin minimoida myös päästöt. Kotimaiset lentokentät ovat yleensä ruuhkattomia, näin ei ole tarvetta kierrellä odottamassa laskeutumislupaa ja samalla voidaan soveltaa polttoainetaloudellisia lentomenetelmiä.
Finavia käynnisti vuonna 2008 kolmivuotisen jatkuvan liu'un lähestymisen kehityshankkeen (Continuous Descent Approach, CDA), joka tähtää ympäristöystävällisempien lentotapojen yleistymiseen. Myös Finncomm Airlines on ollut mukana tässä hankkeessa. Lentoyhtiöiden rooli kehityshankkeessa on ollut lähestymisreittien suunnittelun sekä lennonjohtotoiminnan konsultointi.

Jatkuvan liu’un lähestymisellä saavutetaan konelaivastollamme noin 20-50 kilon polttoaineen säästö laskeutumista kohti verrattuna perinteiseen lähestymiseen, joka sisältää myös vaakalentovaiheen. Käytettäessä jatkuvan liu’un lähestymistä kaikissa lähestymisissä voidaan konelaivastollamme saavuttaa noin 1,2 miljoonan kilon vuotuinen polttoaineen säästö. Jatkuvan liu’un menetelmän käyttö pienentää myös melualuetta lentokentän ympäristössä koneiden suorittaessa lähestymisen korkeammalla.

Standardi alkulähestymisen liukuprofiili ATR-lentokoneillamme on 4 astetta 3 asteen sijaan, mikä säästää polttoainetta noin 2-5 kiloa laskeutumista kohti. Vuositasolla tämä merkitsee koko laivaston osalta noin 120 000 kilon polttoaineen säästöä.

Finncomm Airlines on myös edistänyt aluenavigointiin perustuvien lähestymismenetelmien käyttöönottoa Suomessa. Yhtiön kaikki koneet on varustettu tarvittavilla navigointilaitteilla ja lähestymismenetelmänä aluenavigointiin perustuvat menetelmät ovat ensisijaisesti käytettäviä. Perinteisiin mittarilähestymismenetelmiin verrattuina aluenavigointiin perustuvissa menetelmissä lähestymiseen tarvittava lentomatka on lyhyempi, mikä merkitsee pienempää polttoaineen kulutusta lentoa kohti.

Maapalvelut

Finncomm Airlinesille maapalvelut Suomessa tarjoavan Inter Handling Oy:n käytössä on matkatavaroiden kuljettamiseen 11 kappaletta akkukäyttöisiä Linde P250 -terminaalitraktoreita ja niitä on tulossa kolme kappaletta lisää. Polttomoottorilla varustetusta ajoneuvokalustosta pääosa on vuosimallia 2007 tai uudempaa ja sen pakokaasupäästörajat noudattavat tieliikenteelle säädettyjä rajoja. Kaikissa polttomoottoriajoneuvoissa käytetään vähärikkisiä moottoripolttonesteitä.

Koneiden siivouksen ja muonituksen osalta Inter Handling kierrättää pahvit, kartongit, mehu- ja maitotölkit sekä muovipullot. Vesitäytöt koneisiin ovat täysin puhdasta vettä, joka voidaan tarvittaessa valuttaa asematasolle. Kaikki koneiden WC-jäte tyhjennetään Finavian hallinnoimalle tyhjennyspaikalle, jossa tapahtuu myös auton säiliöiden pesu.

Huoltotoiminta

Finncomm Airlinesin ATR-lentokoneet huoltaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla sijaitseva Finncommin ja Finnairin yhteisyritys Finnish Aircraft Maintenance Oy (FAM). Yrityksen huhtikuussa 2009 käyttöönotetuissa uusissa toimitiloissa ympäristönäkökohdat on huomioitu monin tavoin. 6000 neliömetrin kokoisen huoltohallin pääasiallisena lämmönlähteenä on maalämpö. Valmistuessaan tämä lämpöteholtaan 400 kW:n järjestelmä oli Suomen suurin. Maalämpöjärjestelmää käytetään lisäksi ATK-keskuksen ja kesäisin myös toimistotilojen jäähdytykseen. Huoltohallin ulkovalaistuksessa käytetään vähän sähköä kuluttavia LED-valaisimia.

FAM:lla kierrätetään metallijätteet, jotka suurimmaksi osaksi ovat öljypurkkeja. Lisäksi on järjestetty akkujen, paristojen ja loisteputkien kierrätys samoin kuin ongelmajätteiden kuten maalausjätteiden ja jäteöljyn talteenotto ja käsiteltäväksi lähettäminen..

Raportointi ja kehittäminen

Finncomm Airlines on ollut mukana päivittämässä VTT:n koostamaa Liikenteen päästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmää LIPASTOa lentoliikenteen yksikköpäästöjen osalta.