Finncomm Airlines

Usein kysyttyä





Ongelmatilanteet

Varaaminen » Usein kysyttyä » Ongelmatilanteet

Asiakkaidemme useimmiten kohtaamat ongelmat verkkosivujemme sekä verkkokauppamme käytössä johtuvat tilapäisistä yhteyskatkoista tai siitä että selaimen asetukset estävät varausjärjestelmän toiminnan.  Emme valitettavasti voi tarjota teknistä asiakaspalvelua tilanteissa joissa palvelumme toimii normaalisti mutta asiakkaan omasta laitteistosta johtuen varausjärjestelmä ei toimi halutulla tavalla. Olemme koostaneet tälle sivulle muutamia yleisimmin havaittuja ongelmia ja ratkaisuja niihin.

Tekniset ongelmat sivujen ja verkkokaupan käytössä

Jos sivustomme tai varausjärjestelmä ei näytä latautuvan oikein, suosittelemme lataamaan sivun uudelleen ja tarvittaessa tarkistamaan selaimen asetukset alla olevien ohjeiden mukaisesti. Päivitä myös kirjanmerkkisi osoittamaan etusivullemme http://www.fc.fi mikäli se osoittaa entuudestaan muualle.

Selaimen välimuisti

Tyhjennä www-selaimesi välimuisti, sulje muut selainikkunat ja käynnistä selain uudelleen. Tullessasi sivuillemme voi vielä painaa selaimen Päivitä (engl. Reload/Refresh) -nappia. Näin varmistat että selaimesi lataa verkkosivuistamme ja varausjärjestelmästämme tuoreimman version. Välimuistin tyhjennysohjeet yleisimmillä selaimilla:

Internet Explorer:

  • Valitse Työkalut-valikosta Internet-asetukset.
  • Valitse Yleiset-välilehti.
  • Valitse Väliaikaiset Internet-tiedostot -kohdassa Poista tiedostot.
  • Valitse Poista kaikki offline-sisältö valitsemalla kenttä.
  • Napsauta OK-painiketta.

Firefox:

  • Valitse Työkalut-valikosta Asetukset.
  • Valitse Tietosuoja.
  • Valitse Väliaikaistiedostojen vieressä Tyhjennä.
  • Napsauta OK-painiketta.

Safari:

  • Avaa Safari-valikko selaimen työkaluriviltä.
  • Valitse Empty Cache (Tyhjennä välimuisti).
  • Valitse valintaikkunassa Empty (Tyhjennä).

Ponnahdusikkunoiden esto ja turvallisuusvarmenteet

Tarkista selaimesi ponnahdusikkunoiden estoasetukset (engl. Pop-up blocker tms.). Varausjärjestelmä avautuu etusivultamme edettäessä uuteen selainikkunaan. Mikäli ponnahdusikkunat on estetty käyttäjän selaimessa, varausjärjestelmä ei välttämättä toimi oikein.

Jotkin selaimet saattavat varoittaa myös varmennevirheestä mikäli selain ei ymmärrä sivustomme varmennetta. Tässä tapauksessa varmennevaroituksen voi ohittaa selaimen varoituksessa olevien ohjeiden mukaisesti. Varmennevirhe johtuu tässä tapauksessa yleisimmin siitä että varausjärjestelmämme sijaitsee eri palvelimella kuin muu verkkosivustomme.

Palomuurilaitteet ja -ohjelmistot

Myös palomuuri voi torjua yhteyden selaimesi ja verkkokauppamme välillä. Koska erilaisia palomuureja on olemassa lukuisia, on yleisohjetta näihin ongelmiin vaikea antaa. Mikäli palomuurin asetuksista on valittu "tiukin" mahdollinen suojaustaso, on mahdollista että esimerkiksi maksutapahtuman varmennuksen suojatussa yhteydessä ilmenee ongelmia. Mikäli yhteys varausjärjestelmään tuntuu katkeavan jossakin vaiheessa varausta voi ongelma johtua palomuurista. Näissä tilanteissa käänny palomuurisi käyttöohjeiden puoleen.

Virheet asiakkaan syöttämissä tiedoissa

Pyydämme asiakkaitamme kiinnittämään erityistä huomiota siihen että matkustajien ja maksukorttien tiedot on syötetty oikein. Näppäilyvirhe sähköpostiosoitteessa aiheuttaa sen ettei varausvahvistus löydä perille. Usein havaitsemme tällaiset virhetilanteet järjestelmässämme ja vahvistus voidaan lähettää järjestelmästä uudelleen jos virhe on ilmeinen. Järjestelmässämme voi olla myös ruuhkaa eikä sähköpostivahvistus tule siksi välittömästi. Mikäli varausvahvistusta ei ala kuulua sähköpostitse kohtuullisessa ajassa muutoin onnistuneen varauksen jälkeen kannattaa sinun olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Maksukorttitiedoissa virheelliset tiedot aiheuttavat maksusuorituksen epäonnistumisen ja varausta ei vahvisteta järjestelmäämme. Uudelleen yritettäessä samaa lippuluokkaa ei välttämättä ole saatavilla johtuen siitä että edellisen, keskeytyneen varauksen paikat eivät ole vielä vapautuneet uudelleen myyntiin. Yritä tässä tapauksessa uudelleen hieman myöhemmin.

Korttimaksujen varmenteet

Maksukorteilla maksettaessa pyydetään erilaisia varmenteita. Varmenteiden tarkoituksena on suojata kortin käyttäjää kortin luvattomalta käytöltä. 

  • Turvakoodilla (tunnetaan myös CVV-varmenteena) tarkoitetaan kortin allekirjoituskentässä olevaa 3-numeroista vahvistuskoodia.
  • Verified by Visa/Mastercard SecureCode-varmentamisella (myös 3D Secure-teknologia) tarkoitetaan sitä että yksityiskorteilla tehdyt maksut varmennetaan ohjaamalla asiakas kortin myöntäneen pankin verkkopalveluun jossa maksu tulee vielä hyväksyä kirjautumalla sisään verkkopankkitunnuksin. Yrityskorteissa kysytään erillistä turvakoodia joka on toimitettu kortinhaltijalle yhdessä PIN-koodin kanssa. Mikäli sinulla ei ole tätä koodia, kysy lisätietoja korttisi myöntäjältä.

Varauksen hallinta

Varauksen hallinta-osiossa voidaan tarkastella fc.fi-verkkopalvelussamme tehtyjä varauksia sekä tehdä muutoksia lippuihin, mikäli ostetut liput ovat muutoskelpoisia. Verkkokaupastamme varattujen lentojen varauskoodi on muotoa AAxxxx, jossa x-merkit voivat olla kirjaimia tai numeroita.

Matkatoimistosta tai Finnairilta tehtyjä varauksia (Amadeus-varaustunnus, esim. Y6PR57) ei voi tarkastella tai muuttaa verkkopalvelussamme. Näitä varauksia voi tarkastella osoitteessa http://www.checkmytrip.com/.