Finncomm Airlines

Frågor och svar





Bokning

Bokning » Frågor och svar » Bokning

Kan jag boka min biljett från webbsidorna, i fall jag har ett anslutningsflyg från Helsingfors?

Ja, det kan du! OBSERVERA ändå, att Finncomm Airlines inte ansvarar för dina anslutningsflyg i fall vårt flyg blir försenat eller inställt, i enlighet med de biljettvillkor som gäller för vår webbförsäljning. In-checkningen av ditt bagage för anslutningsflyg kan heller inte göras av Finncomm Airlines, eftersom bolaget inte ansvarar för bagagets förflyttning till ditt anslutningsflyg.

I fall du redan har köpt eller vill köpa anslutningsflyg från Helsingfors, rekommenderar vi att du köper biljetten för hela resan på samma gång från en resebyrå eller från Finnair. Då kan hela resan skrivas ut på samma biljett och du och ditt bagage kan checkas in direkt till den slutliga destinationen utan att du själv måste ta ut ditt bagage och checka in det på nytt i Helsingfors. Till Finnairs webbservice»

Om du trots allt vill utnyttja våra bförmånliga priser och köpa dina biljetter från vår webbutik, rekommenderar vi att du reserverar tillräckligt med tid för att hinna till ditt anslutningsflyg. Vi rekommenderar också att du tar en reseförsäkring som ett skydd för alla eventualiteter.

Kan jag checka in mitt bagage till den slutliga destinationen, ifall jag har ett anslutningsflyg från Helsingfors?

Se ovan. Om din resa i sin helhet finns utskriven på en och samma biljett (dvs. köpt från en resebyrå eller Finnair), är detta möjligt. I annat fall går det inte!

På vilka flyg kan jag hitta de billiga biljetterna?

Förmånliga biljetter för finns till alla flyg, men antalet är begränsat. Biljettpriset kan variera på grund av olika orsaker. Dessa är till exempel antalet lediga platser, tidpunkten för resan (högsäsong) och flygets avgångstid. Det lönar sig huvudsakligen alltså att boka i god tid och om möjligt vara flexibel med tanke på avgångstiden.

Kan jag boka flyg per telefon?
 
Ja, det kan du! Då debiteras en betjäningsavgift på 20 € per biljett.  Vår kundservice betjänar alla vardagar kl. 8:00-17:00, telefon (09) 4243 2003.

Kan biljetterna ändras efter en slutförd bokning?

Ändringsmöjligheterna beror på hurudan biljett du har köpt. Läs mera om biljettvillkoren.

Vår klass planerar en klassresa. Kan vi få grupprabatt?

Möjligen. För grupper av 8 passagerare eller mera kan vi erbjuda grupprabatt på biljettpriset. Läs mer om grupprabatterna under ”För företagen > Grupper”.

Är det säkert att handla på Internet?

Vårt bokningssystem använder det s.k. SSL-protokollet vid överföring av information, vilket gör överföringen av dina personuppgifter och kreditkortsuppgifter trygg och säker och i enlighet med en allmänt vedertagen metod.

Är bokningsbekräftelsen likvärdig med en biljett?

Ja och nej! Bokningssystemet är biljettfritt, d.v.s. själva biljettuppgifterna sänds i elektronisk form till flygplatserna. När du har gjort din bokning får du en bekräftelse per e-mail, som också gäller som ett kvitto för din bokföring. Reserveringsbekräftelsen är bra att ta med på resan för att göra incheckningen smidigare och snabbare.

Vad måste man ta med sig till flygfältet?

Vid incheckningen måste man visa upp ett fotoförsett identitetsbevis. Bekräftelsen som sänts till din e-mail adress är också bra att ha med. Barn under 16 år behöver inte ha foto på sitt identitetsbevis, om de reser med sina föräldrar.

Varför kan jag inte göra bokningar med specialtjänster på Internet, t.ex. för ett barn som reser ensamt?

Alla specialtjänster måste bekräftas skilt för varje flyg, eftersom specialtjänsternas antal på flygen är begränsade. Specialbokningar är t.ex. bokningar för ett barn som reser ensamt, rörelseförhindrade, resenärer med extra stort bagage samt resenärer med keldjur. I dessa fall ber vi er kontakta vår telefonservice, tel. (09) 4243 2003 vardagar kl. 08:00-17:00.

Är min bokning giltig?

Bokningen är giltig när du får en elektronisk biljettbekräftelse. Du kan också kontrollera din bokning genom att logga in dig på vår hemsida med passagerarens efternamn och bokningsnummer, som består av sex tecken (t.ex. AAA6R4).

Kan jag köpa min resa med någon annans kreditkort?

Ja! Det är möjligt att göra en bokning med ett kreditkort vars innehavare är en annan person än passageraren.  Kom ihåg att fylla i innehavarens uppgifter i fälten för adressuppgifterna precis så som innehavaren har anmält dom till kortbolaget. Märk väl att en bokning utan kreditkortägarens tillstånd är ett brott!

Vad består flygpriset av?

Biljettpriset är uppbyggt av flygbolagets nettopris plus skatter och avgifter. Avgifter till myndigheterna utgör en stor del av flygbolagens kostnader. Alla Finncomm Airlines’ biljetter innehåller följande skatter och avgifter:

QU- Passageraravgift, som varierar beroende på flygfältet och landet. I Finland redovisas passageraravgiften i sin helhet till flyplatsoperatören Finavia.
YR- Försäkringsavgift, som har tagits med i prissättningen av biljetterna efter terroristattacken den 11. september, 2001. På grund av attacken fyrdubblades försäkringsavgifterna för flygbolagen.
XT- Avgiften består av säkerhetsavgiften (DQ) och moms (YF) 9%.
DQ- Säkerhetsavgift, som i sin helhet också redovisas till Finavia. Säkerhetsavgiften har stigit med 39 % under det senaste året på grund av nya säkerhetsbestämmelserna.
YF- moms. En moms på 9% utkrävs för inrikesflyg i Finland, samt på de tjänster som redovisas till myndigheterna.

Finncomm Airlines debiterar ingen serviceavgift på bokningar via webben. Andra aktörer kan möjligtvis debitera en serviceavgift.